Projekt edukacji kulturalnej i czytelniczej
„Kultura zdobi i ułatwia życie”
CEL GŁÓWNY:
PROMOCJA LITERATURY I CZYTELNICTWA WŚRÓD UCZNIÓW ORAZ WŁAŚCIWYCH POSTAW
Założeniem projektu jest kształcenie nawyków czytelniczych uczniów, rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, wspomaganie rozwoju emocjonalnego i moralnego dzieci oraz kształtowanie postaw uczniów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
–
zachęcanie uczniów do sięgania po literaturę piękną i książki popularnonaukowe,
– poprawa stanu czytelnictwa w szkole,
– rozwijanie wyobraźni dziecięcej, odwoływanie się do dziecięcych uczuć i
wrażliwości,
– przygotowanie do poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,
– doskonalenie umiejętności językowych,
– wyrabianie nawyków związanych z właściwym, kulturalnym zachowaniem w szkole,
w domu, w instytucjach kultury,
– wspomaganie rozwoju emocjonalnego, dostarczanie pozytywnych przeżyć,
budowanie poczucia własnej wartości, uczenie wartości moralnych,
– zapobieganie uzależnieniom od telewizji i komputerów,
– rozwijanie zainteresowań – literackich, przyrodniczych, geograficznych itp.,
– uświadomienie rodzicom roli książki i nawyku czytania w procesie edukacji i
życiu dziecka.
Wrzesień:
„Kultura na co dzień, czyli jak obycie ułatwia życie”
- przedstawienie opracowanych zwrotów grzecznościowych w formie komiksów klasy IV-VIII i ilustracji klasy I-III,
- Godziny wychowawcze poświęcone tematyce kultury osobistej w życiu codziennym.
Październik:
„Wypowiadamy wojnę wulgaryzmom”
- Opracowanie haseł i wyeksponowanie ich w holu szkolnym,
- konkurs na rymowankę „Protestujemy przeciwko wulgaryzmom”,
- „Zaprezentuje Ci moje ulubione książki” – przygotowanie przez uczniów klas 6 prezentacji multimedialnych o ich ulubionych książkach.
- Ulubione postacie z książek – uczniowie klas 4 i 5 wykonują postacie z książek z „darów natury”
- Dzień Książkowego Misia
- przedstawienie profilaktyczne: „Na ratunek”
Listopad:
„Kodeks kulturalnego ucznia”
- Skrzynka, do której uczniowie będą mogli wrzucać swoje propozycje kulturalnych zachowań,
- opracowanie Kodeksu kulturalnego ucznia,
- „Drzewo czytelnika” – ustawienie w holu makiety drzewa (Samorząd Uczniowski), na której uczniowie klas 2 i 3 przyczepiają liście z argumentami: „Czytam bajki, bo…”, „Moja ulubione opowiadanie…”.
- Recenzja książki popularnonaukowej – uczniowie klas 8 piszą krótką recenzję (osiem do dwunastu zdań).
Grudzień:
„Mój język świadczy o mnie”
- Dni Komiksu – uczniowie klas 7 wykonują i prezentują ulubione komiksy.
- „Przeczytaliśmy – namalowaliśmy” – uczniowie klas 1 wykonują ilustrację do wybranej książki.
- wyeksponowanie aforyzmów, rymowanek, haseł propagujących używanie pięknej polszczyzny,
- konkurs na najpiękniej i prawidłowo nakryty stół wigilijny.
Styczeń:
„Jak jeść zdrowo, smacznie i kulturalnie”
- opracowanie zasady zachowania przy stole,
- prezentacja i degustacja wykonanych przez poszczególne klasy kanapek, ciasteczek,
- pokaz właściwego nakrycia stołu i zachowania się przy stole.
Luty:
„Walczymy z wandalizmem”
- spotkanie z policjantem – prawna odpowiedzialność za swoje czyny
- przestrzegania prawa szkolnego,
- poszanowanie mienia.
Marzec:
„Kultura w miejscach publicznych”
- zasady zachowania się w teatrze, odpowiedni strój,
- kulturalny kibic.
Kwiecień:
„Kulturalny strój na co dzień i od święta”
- projektowanie stroju na każdą okazję – wystawa projektów
- „Jak należy się witać?”
Maj:
„ Jak Cię widzą, tak Cię piszą”
- Rysowanie ilustracji ukazujących nasze gesty, miny – wystawa prac,
- Mowa ciała – znaki przekazywane za pomocą gestów, min i postaw,
- zachowanie w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych.
- „Jak nie czytam, jak czytam”
- „Święto Książki” – podsumowanie projektu.
PROJEKT EDUKACJI EKOLOGICZNEJ 2019/2020

„Bądź człowiekiem wśród stworzeń, bratem między braćmi” realizowany w Szkole Podstawowej nr 1 im. K.K. Baczyńskiego w Dobczycach
„Troszcz się o człowieka, o ziemię, o rośliny, o wodę i powietrze, aby Ziemia nie została ich pozbawiona” (Św. Franciszek z Asyżu}
CELE PROJEKTU

Cele projektu
Ogólne:
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska
- Wyrobienie gotowości do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
- Dostrzeganie zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska
- Uświadomienie potrzeby ochrony środowiska
- Otwartość na drugiego człowieka i jego potrzeby
Szczegółowe:
- Przedstawienie podstawowych procesów przyrodniczych
- Uświadomienie przyczyn zanieczyszczeń środowiska
- Podejmowanie działań dotyczących ochrony środowiska
- Nawiązanie więzi ze środowiskiem
- Uświadamianie otoczenia o zagrożeniach cywilizacyjnych
- Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania
- Odpowiedzialność za zdrowie własne i innych
- Kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi
ZAŁOŻENIA PROJEKTU
Osiągnięcia ucznia:
- Rozumie wpływ człowieka na środowisko i przewiduje skutki jego działalności
- Postępuje w sposób przyjazny dla środowiska
- Docenia wartość środowiska przyrodniczego
- Dostrzega potrzebę działania w kierunku poprawy stanu środowiska i podejmuje odpowiednie działania
- Dokonuje wnikliwej obserwacji
- Wyciąga i interpretuje wnioski oraz ocenia efekty własnej pracy
- Korzysta z różnych źródeł informacji
- Formułuje pytania i odpowiedzi oraz przeprowadza wywiad
- Uważnie słucha cudzej wypowiedzi
- Wykonuje prace plastyczne, dekoracje, projektuje stroje ekologiczne
- Przygotowuje program artystyczny
- Podejmuje działania na rzecz innych
CZAS REALIZACJI PROJEKTU:
W ciągu roku szkolnego 2019/2020
PLAN REALIZACJI PROJEKTU:
Wrzesień:
- Przedstawienie ekologiczne podczas ślubowania klas I – Samorząd Uczniowski
- Konkurs plastyczny kl. IV-VIII – projekt medalu: „Przyjaciel środowiska” – Samorząd Uczniowski
- Konkurs plastyczny dla klas I-III: „Fascynujący świat przyrody” – Mały Samorząd Uczniowski
- Podczas Święta Patrona Szkoły – Kiermasz zdrowej żywności: kanapki, owoce, warzywa, ciastka- jako cegiełki na ukwiecenia szkoły, klasy – wychowawcy klas i Samorząd Uczniowski
- 22 września Światowy Dzień bez samochodu – przygotowanie plakatów nt. szkodliwości spalin samochodowych – Samorząd Uczniowski
Październik:
- Dzień Ekologii w naszej szkole:
- Dzień kolorowy – kolor zielony – rośliny, kolor niebieski – woda, kolor brązowy- ziemia, kolor żółty- powietrze, kolor czerwony – zdrowie (każda klasa wykonuje gazetkę związaną z ochroną środowiska: roślin, wody, powietrza, ziemi i zdrowia oraz dekoruje klasę zgodnie z przydzielonym kolorem)
- Przedstawienie ekologiczne dla klas II i III – Samorząd Uczniowski
- Konkurs w formie prezentacji multimedialnej: „Piękna nasza ziemia cała”,
- Nasze rady na odpady – rymowanki na temat segregacji śmieci,
- Udział w Marszu Żonkilowym i Kweście na rzecz Hospicjum Św. Łazarza w Krakowie,
- Sadzenie żonkili w Polach Nadziei w Krakowie,
- Utworzenie Pól Nadziei w Dobczycach,
- Wystawa plakatów: „Cztery żywioły”
- Spotkanie z ciekawym człowiekiem – Leśnik – „Las domem roślin i zwierząt”
Listopad:
- „Śniadanie daje moc”- przygotowujemy ekologiczne śniadanie – klasy I-VIII
- Szkodliwość środków konserwujących – gazetka, plakaty, piramida żywności –
Samorząd Uczniowski
- „Polować nie znaczy zabijać” spotkanie z przedstawicielem Koła Łowieckiego – klasy VI-VIII,
- Prelekcja pracownika Polskiej Akademii Nauk nt. „Gospodarowania odpadami”
Grudzień:
- Spotkanie z ciekawym człowiekiem: „Sowy” – prelekcja
- Wieczór z matematyką i przyrodą
Styczeń:
- Ekologiczne torby i opakowania na prezenty dla Babci i Dziadka- klasy I-III
- Wykonanie prezentu dla Babci i Dziadka- powtórne wykorzystanie materiałów odpadowych (wykonanie przedmiotów użytkowych np. zakładka do książki – klasy IV-VIII.
Marzec:
- Konkurs na ekologiczne opowiadanie lub komiks – klasy I-VIII
- Drzewka dla podopiecznych Małopolskiego Hospicjum dla Dzieci – posadzenie na terenie naszego miasta drzewek z imionami dzieci z hospicjum.
Kwiecień:
- Dzień Ziemi i Wody
- Happening – „ Dobre rady na odpady” – Samorząd Uczniowski
- Przedstawienie dla klas I-III
- Przedstawienie dla klas IV-VIII
- Konkurs fotograficzny dla klas IV-VIII pt.: „Najpiękniejsze miejsce w moim mieście i gminie” i wystawa zdjęć,
Maj:
- Dzień Ciszy – pobicie rekordu, strefy ciszy – Samorząd Uczniowski
- Przekazanie pieniędzy do Krakowskiego Schroniska dla Zwierząt – Samorząd Uczniowski
- Spotkanie z pracownikiem schroniska
- Piknik Ekologiczny we współpracy z MPWiK.
Czerwiec:
- Drugi Dzień bez samochodu
- Marsz solidarności z Małopolskim Hospicjum dla Dzieci pt.: „Arka Noego” – wychowawcy klas, Samorząd Uczniowski
- Przestawienie podsumowujące projekt w wykonaniu nauczycieli,
- Ewaluacja projektu – podsumowanie w formie prezentacji.
W ciągu roku:
- Zbiórka groszy pod hasłem: „Grosz dla głodnego pieska”- od września do lutego zbieramy grosze, które przekażemy do Schroniska dla Zwierząt,
- Zbiórka makulatury, PEF – Rada Rodziców
- „Zakręceni dla Hospicjum Św. Łazarza” – zbieramy nakrętki plastikowe dla hospicjum,
- Segregujemy odpady do kolorowych koszy,
- Eko-patrol- dbamy o czystość w szkole i wokół niej,
- Pomoc misjom przez zbieranie odpadów ZSEE,
- Wycieczka klasowa obligatoryjnie dla każdej klasy do wyboru:
- Zaczarowane Wzgórze – warsztaty ekologiczne
- Izba Leśna w Niepołomicach
- Ogród Botaniczny
- ZOO
- Do oczyszczalni ścieków, rowerowa na wysypisko śmieci.
Koordynatorzy projektu: B. Małota. U. Rokosz
PROJEKT 2018/19
PROJEKT EDUKACJI PATRIOTYCZNEJ
Jan Paweł II „Pamięć i tożsamość”
Od września przez cały rok szkolny w naszej szkole będziemy realizować projekt edukacji patriotycznej w związku ze 100 leciem odzyskania przez Polskę niepodległości. Na każdy miesiąc tego roku szkolnego zaplanowane są różnorakie przedsięwzięcia. Głównymi celami tego projektu jest m.in.umacnianie więzi z Polską, poznawanie miejsc związanych z historią najbliższej okolicy, włączanie dzieci i młodzieży w aktywne uczestnictwo w życiu społecznym oraz kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych i państwowych.
PROJEKT 2017/18
Projekt edukacji ekologicznej:
„Czyste powietrze, woda i ziemia to przyszłość naszego pokolenia” realizowany w Szkole Podstawowej nr 1 K. K. Baczyńskiego w Dobczycach
w roku szkolnym 2017/2018
„Życie jest jak pajęczyna, a każda jej nitka składa się z różnych elementów –
rzek, oceanów, roślin, zwierząt…
Jeśli zniszczymy jedną nić tej pajęczyny, cała ulegnie zniszczeniu!”
CELE PROJEKTU
Ogólne:
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska
- Wyrobienie gotowości do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
- Dostrzeganie zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska
- Uświadomienie potrzeby ochrony środowiska
Szczegółowe:
- Przedstawienie podstawowych procesów przyrodniczych
- Uświadomienie przyczyn zanieczyszczeń środowiska
- Podejmowanie działań dotyczących ochrony środowiska
- Nawiązanie więzi ze środowiskiem
- Uświadamianie otoczenia o zagrożeniach cywilizacyjnych
- Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania
- Odpowiedzialność za zdrowie własne i innych
ZAŁOŻENIA PROJEKTU
Osiągnięcia ucznia:
- Rozumie wpływ człowieka na środowisko i przewiduje skutki jego działalności
- Postępuje w sposób przyjazny dla środowiska
- Docenia wartość środowiska przyrodniczego
- Dostrzega potrzebę działania w kierunku poprawy stanu środowiska i podejmuje odpowiednie działania
- Dokonuje wnikliwej obserwacji
- Wyciąga i interpretuje wnioski oraz ocenia efekty własnej pracy
- Korzysta z różnych źródeł informacji
- Formułuje pytania i odpowiedzi oraz przeprowadza wywiad
- Uważnie słucha cudzej wypowiedzi
- Wykonuje prace plastyczne, dekoracje, projektuje stroje ekologiczne
- Przygotowuje program artystyczny
CZAS REALIZACJI PROJEKTU:
W ciągu roku szkolnego 2017/2018
PLAN REALIZACJI PROJEKTU:
Wrzesień:
- Zakup koszy do segregacji – Dyrekcja Szkoły
- Wystawa: „Piękna jest nasza Ziemia” – Samorząd Uczniowski
- Przedstawienie ekologiczne podczas ślubowania klas I – Samorząd Uczniowski
- Konkurs plastyczny dla klas IV-VII na logo: „Szkoła Przyjazna Przyrodzie” – Samorząd Uczniowski
- Konkurs plastyczny dla klas I-III: „Co pięknego zobaczyłem w przyrodzie podczas wakacji” – Mały Samorząd Uczniowski
- Podczas Święta Patrona Szkoły – zakup ciastka-eko jako cegiełki na ukwiecenia szkoły, klasy – wychowawcy klas i Samorząd Uczniowski
- 22 września Światowy Dzień bez samochodu – przygotowanie plakatów nt. szkodliwości spalin samochodowych – Samorząd Uczniowski
Październik:
- Dzień Ekologii w naszej szkole:
- Przedstawienie ekologiczne dla klas II i III – Samorząd Uczniowski
- Konkurs i wystawa:„Śmieciaki, cudaki – bajkowe postacie z recyklingu – klasy I-VII
- „Ekomoda szyku doda” – pokaz mody z recyklingu i piosenka ekologiczna – klasy IV-VII
- Spotkanie z ciekawym człowiekiem – Leśnik – „Las domem roślin i zwierząt” –
Listopad:
- „Śniadanie daje moc”- przygotowujemy ekologiczne śniadanie – klasy I-VII
- Szkodliwość środków konserwujących – gazetka, plakaty, piramida żywności –
Samorząd Uczniowski
- „Polować nie znaczy zabijać” spotkanie z przedstawicielem Koła Łowieckiego – klasy VI-VII
Grudzień:
- Spotkanie z ciekawym człowiekiem: „Sowy” – prelekcja
Styczeń:
- Ekologiczne prezenty dla Babci i Dziadka- klasy I-III
- Przedstawienia ekologiczne z okazji Dnia Babci i Dziadka, Konkurs „Jaka to ekomelodia?” – klasy I-III
- Kartka dla Babci i Dziadka z materiałów ekologicznych – klasy IV-VII –
Marzec:
- „Ekologia na serio i na wesoło” –konkurs na wiersz lub rymowankę – klasy I-VII –
Kwiecień:
- Dzień Ziemi i Wody
- Happening – Samorząd Uczniowski
- Przedstawienie dla klas I-III
- Przedstawienie dla klas IV-VII
- Konkurs fotograficzny dla klas IV-VII pt.: „Człowiek może Ziemię zasmucić, zaśmiecając ją lub uszczęśliwić dbając o nią.”
- Petycja do Pana Burmistrza w sprawie uporządkowania zaśmieconych miejsc w naszej gminie.
- Prezentacje multimedialne: „Zmiany klimatu”
- Spotkanie z ciekawym człowiekiem: Strażak – „Wypalanie traw- bezmyślność człowieka”
Maj:
- Dzień Ciszy – pobicie rekordu, strefy ciszy – Samorząd Uczniowski
- Przekazanie pieniędzy do Krakowskiego Schroniska dla Zwierząt – Samorząd Uczniowski
- Spotkanie z pracownikiem schroniska
Czerwiec:
- Drugi Dzień bez samochodu
- Marsz solidarności z Małopolskim Hospicjum dla Dzieci pt.: „Recyklingowe ludki i ludziki” – wychowawcy klas, Samorząd Uczniowski
- Przestawienie podsumowujące projekt w wykonaniu nauczycieli.
W ciągu roku:
- Zbiórka groszy pod hasłem: „Grosz dla głodnego pieska”- od września do lutego zbieramy grosze, które przekażemy do Schroniska dla Zwierząt
- Zbiórka makulatury, PEF – Rada Rodziców
- Segregujemy odpady do kolorowych koszy
- Wycieczka klasowa obligatoryjnie dla każdej klasy do wyboru:
- Zaczarowane Wzgórze – warsztaty ekologiczne
- Izba Leśna w Niepołomicach
- Ogród Botaniczny
- Zoo