W naszej szkole staramy się wprowadzać takie formy pracy, które są zgodne z zasadami dydaktyki i mają solidne podstawy teoretyczne w naukach pedagogicznych. Jedną z nich jest na pewno METODA PROJEKTU EDUKACYJNEGO. Od tego roku szkolnego wdrożyliśmy w klasach czwartych innowację organizacyjną – Dzień projektowy. Raz w miesiącu czwartoklasiści nie będą pracować tradycyjnie, ale… zostaną postawieni przed zadaniem, które będzie wymagało:
Aktywności. Metoda projektu motywuje uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy. Dzięki temu uczniowie aktywnie uczestniczą w procesie uczenia się, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zrozumieniu materiału.
Współpracy. Projekty realizowane są w grupach, co uczy uczniów pracy zespołowej, dzielenia się zadaniami, rozwiązywania konfliktów i komunikacji.
Kreatywności. Tworzenie własnych rozwiązań, opracowywanie strategii działania czy prezentowanie wyników w oryginalny sposób rozwija twórcze myślenie.Przed nami pierwsze projekty, w które zaangażowali się uczniowie 4a i 4b. Po omówieniu zasad pracy, dzieci otrzymały stosowne NaCoBeZU (na co będziemy zwracać uwagę – wskazówki dotyczące pracy) i rozpoczęli zadanie, na które składały się elementy techniki, plastyki, przyrody i matematyki – tylko od uczniów zależała kolejność realizacji zadań, bo ten dzień nie dzielił się na przedmioty
Uczniowie bardzo zaangażowali się w pracę i ani raz nie padło – tak nielubiane w szkole – pytanie „Czy to na ocenę?”
Dlaczego? Bo w metodzie projektu ocenia się nie tylko końcowy produkt, ale także proces jego realizacji, co jest zgodne z zasadami oceniania kształtującego. Dydaktyka podkreśla, że takie ocenianie sprzyja lepszemu zrozumieniu przez uczniów własnych mocnych stron i obszarów do poprawy, a także motywuje do dalszego rozwoju.