CodeWeek czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie, a także umiejętności cyfrowe związane z myśleniem obliczeniowym, rozwiązywaniem problemów, myśleniem analitycznym, logiką, pracą zespołową i kreatywnością. W tym roku także dodaliśmy nasze aktywności na codeweekowej mapie. Od 16 do 22 października trwały w naszej szkole warsztaty, pokazy, spotkania z ciekawymi ludźmi, konkursy związane z programowaniem. Odwiedził nas pan Andrzej Żmuda, który na co dzień jest pracownikiem CERN-u Europejskiej Agencji Badań Jądrowych. Ten ośrodek naukowo-badawczy położony na północno-zachodnich przedmieściach Genewy na granicy Szwajcarii i Francji to miejsce gdzie znajduje się największy na świecie akcelerator cząstek tzw. Wielki Zderzacz Hadronów, czyli urządzenie w którym możliwe jest rozszczepianie atomów na mniejsze cząstki. Tam również powstała pierwsza na świecie strona internetowa, zaprojektowano protokół HTTP (Hypertext Transfer Protocol) oraz język znaczników HTML (Hypertext Markup Language). Pan Andrzej opowiedział nam, jak wygląda sterowanie, czyli również programowanie elementów tego ogromnego mechanizmu. Mogliśmy na żywo zobaczyć podgląd systemu sterującego i poczuć się, jak operatorzy, którzy czuwają nad tym, by wszystko działało, jak należy. Swój czas poświęcił nam również pan Paweł Wojnarowski, który opowiadał o projektowaniu aplikacji mobilnych oraz testowaniu oprogramowania. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda ten proces w dużych firmach, gdzie za pomysł, projekt interfejsu, określenie grupy użytkowników, pisanie kodu i wreszcie testy poprawności działania i usuwanie ewentualnych błędów w programie odpowiedzialny jest cały zespół specjalistów. Pan Paweł jest człowiekiem wszechstronnym, który oprócz bycia informatykiem zajmuje się ratownictwem medycznym, jest też strażakiem. Swoje umiejętności programistyczne wykorzystał do stworzenia aplikacji mobilnych dla przyszłych adeptów tych dwóch zawodów. Na lekcjach informatyki ćwiczyliśmy umiejętności programistyczne z wykorzystaniem środowisk Baltie, Scratch, Python, C++ a także platform edukacyjnych Code.org i KhanAcademy. Zaprogramowaliśmy sztuczną inteligencję tak, aby pomogła nam oczyścić oceany ze śmieci, stworzyliśmy prace plastyczne przedstawiające cyfrowe maszyny przyszłości. Klasy pierwsze wykonały zadania przygotowane przez KodowanienadywanieAnnaŚwić z wykorzystaniem wirtualnej maty do kodowania i ćwiczeń interaktywnych na platformie genial.ly.Korzystając z tygodnia pełnego informatyki zajęliśmy się także drukowaniem w 3D. Uczniowie poznali podstawy drukowania, a niektórzy dzielili się swoją wiedzą, ponieważ interesują się drukowaniem poza lekcjami. Ten tydzień w naszej szkole rozwijał wiele pasji i zainteresowań informatycznych. Nauczycielki informatyki: A. Dziadkowiec-Bisztyga, U. Rokosz