Klasy czwarte czerpią radość z ruchu w wodzie…

Klasy czwarte czerpią radość z ruchu w wodzie…
Wspaniałym pomysłem było zapoczątkowanie przed laty wyjazdów klas czwartych na basen. Po okresie wczesnoszkolnym, w którym zajęcia wychowania fizycznego mają charakter ogólnorozwojowy, jakby strzałem w dziesiątkę było stworzenie dzieciom możliwości nauki pływania. Właśnie klasa czwarta jest czasem, w którym dziecko uczy się w szczególny sposób samodzielności, relacji z rówieśnikami, zapoznaje się z zasadami zachowania na różnych obiektach, w tym również na krytej pływalni. Początkowo zorganizowanie się w szatni, przebieralni, pod prysznicami, bezwzględne stosowanie się do poleceń ratowników i instruktorów, są dla dzieci trudne. Tym bardziej cieszy widok, gdy z wyjazdu na wyjazd uczniowie stają się coraz bardziej zaradni i samodzielni, a po zajęciach pomagają sobie wzajemnie choćby przy suszeniu włosów. Uczą się odpowiedzialności i troski o drugiego człowieka, integrują wzajemnie. Radość, której doświadczają podczas ruchu w wodzie jest bardzo widoczna. Nasi podopieczni dzielą się z nami wrażeniami, jak pokonują swoje niedomagania, jak cieszą się, gdy wykonają zadanie, z którym dotąd mieli problem. Poprzez zabawę, bez stresu, na wesoło, bardzo szybko przyswajają podstawowe umiejętności pływackie. Wykorzystują do tego deseczki, makaroniki , piłki, obręcze, przedmioty służące do wyławiania z dna. Po pewnym czasie dzieci podzielone są na grupy zróżnicowane pod względem zaawansowania. Pozwala to każdemu uczniowi na indywidualny rozwój. Podstawy pływania na piersiach i na grzbiecie, nurkowanie, skoki do wody, znajomość zabaw z rówieśnikami, to elementy nabyte po roku pływania. To równocześnie warunek do pływania w przyszłości wszystkimi stylami. To wreszcie szansa i dobry czas pod względem wieku dla dzieci, które polubiły ruch w wodzie, na zapisanie się do sekcji pływackich. Cechy towarzyszące nauce pływania, jak samodyscyplina, odpowiedzialność, cierpliwość, odwaga, wyznaczanie celów czy pewność siebie będą procentowały całe życie.Walory zdrowotne, estetyczne, korekcyjno- kompensacyjne, poznawcze oraz rekreacyjne pływania, są nie do ocenienia, a radość na twarzach dzieci wywołuje radość w sercach nauczycieli wychowania fizycznego Szkoły Podstawowej Nr 1 w Dobczycach.

Urszula Ciapa, Agnieszka Pustelnik